Translate

piątek, 26 października 2018

Cała prawda o HALLOWEEN

Cześć ♥
Halloween już w środę, robicie coś z tej okazji? Wiem, wiem, w Polsce Halloween jako tako nie istnieje, ale mnie już trzeci rok z rzędu w tym czasie w kraju nie ma, więc go obchodzę!
Tylko raz w życiu obchodziłam takie prawdziwe "straszne" Halloween kiedy to z koleżankami się przebrałyśmy, wymalowałyśmy, mieszkałyśmy akurat w okolicy gdzie domy były na prawdę wystrojone, poszłyśmy do domu strachów i na koniec obeszłyśmy domy "trick or treating". Było to dwa lata temu, haha miałam jeszcze grzywkę.
Rok temu mieszkałam w innej Amerykańskiej okolicy, blisko Nowego Jorku, a więc z koleżankami postanowiłyśmy wybrać się na paradę Halloween'ową. Przebrałam się tak na prawdę tylko ja no i oprócz zobaczenia parady nie zrobiłyśmy nic innego. W tym roku jestem w Szwecji i jak na razie planowo z koleżankami wybieramy się w środę wieczorem do Gamla Stan czyli starego miasta gdzie jest kilka "nawiedzonych" miejsc oraz na cmentarz. Zobaczymy co z tego wyjdzie.
Mniejsza o to. Zauważyłam, że dużo się mówi o tym skąd się wzięło to całe Halloween, i że wcale nie jest to Amerykańskie wydarzenie a Irlandzkie. 
Jak to tak na prawdę wygląda?
Już z góry powiem wam tyle - Halloween jest rzeczywiście wydarzeniem Amerykańskim. Przywędrowało do Ameryki wraz z celtami, którzy wtedy jeszcze obchodzili Samhain. Na pewno kojarzycie co to Samhain, gdyż to właśnie między tymi dwoma pojęciami najczęściej rodzi się dyskusja. A więc w skrócie i jak najłatwiej się da: 
Dawno, dawno temu, pod koniec października kiedy kończyło się lato, ludzie zbierali ostatnie uprawy rolne i z racji pożegnania lata i powitania zimniejszych oraz ciemniejszych miesięcy, organizowano festiwal gdzie palono bardzo duże ogniska. Wierzono też, że te wielkie ogniska będą chronić ludzi przed złymi duszami, które mogłyby przekraczać linie między ich a naszym światem. Aby nie zachęcać do siebie duchów, ubierano się bardzo biednie w tą noc, w podziurawione ubrania, aby wyglądać jak brudny i odrażający człowiek. Kiedy ludy celtyckie dotarły do Ameryki i generalnie było dużo migracji i zajmowania terytorium przez kraje Europejskie, Samhain z czasem przerodziło się w Halloween. Rozpowszechniło się raczej opowiadanie strasznych historii i przebieranie się, świętowanie, zamiast strachu przed zmarłymi duszami. 
A tak na marginesie, w Polsce też mieliśmy nasze Samhain... na pewno kojarzycie z lektur szkolnych.
To Dziady.

A wy, jak obchodzicie Halloween? 
A może obchodzicie Samhain/ Dziady?
Dajcie znać!

50 komentarzy:

  1. Lubię halloween i podoba mi się ale osobiście go nie obchodzę. Może kiedyś w Polsce będzie jeszcze bardziej popularne :)
    Mój blog - Klik

    OdpowiedzUsuń
  2. Halloween super sprawa ja osobiście nie obchodzę ale fajnie jest sie tak przebrać i zbierać cukierki :) Pozdrawiam 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. A gdzie tam, przecież to szatańskie, antykościelne święto xDD
    Halloween jest bardzo klimatyczne, ale sama jako tako go nie obchodzę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ahh tam to dopiero jest prawdziwe Halloween. Ja rok temu chodziłam ze znajomymi po domach i zbieraliśmy cukierki. W tym roku może też się wybierzemy. :)
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem jak najbardziej za... Obchodzę- nie czeszę się... oczywiście smakołyki mam zawsze(co roku się trafią dzieci, co chcą cuksy). Mam nadzieję, że w Polsce w końcu będzie możliwość przyjęcia się tego święta... o wiele weselsze jak nasza wersja...

    OdpowiedzUsuń
  6. Trudno mi powiedzieć, żebym sama obchodziła Halloween, ale zdecydowanie mi nie przeszkadza to święto. Fajnie popatrzeć na poprzebierane dzieciaki czy młodzież, a czasem i dorosłych ;-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale Ci zazdroszczę, że miałaś okazję świętować takie prawdziwe halloween :) Tegoroczny pomysł brzmi mega ciekawie!
    W tym roku chyba ze znajomymi organizujemy taką małą imprezkę w garażu, ale jeszcze do końca nie wiemy :)
    https://karik-karik.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. JA raczej nie obchodzę tego święta, ale ty fajnie, że miałaś okazję coś takiego przeżyć :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Genialne zdjęcia! :) Baardzo dużo słodkości <3
    Moncia Lifestyle

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam patrzeć jak ludzie obchodzą Halloween w innych krajach, ponieważ wygląda to ciekawiej niż w Polsce. Świetne zdjęcia! Ja jakoś szczególnie nie obchodzę tego święta :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja tego święta nie obchodzę, chociaż może kiedyś ,,na swoim'' zrobi się coś skromnego w tym stylu.

    ZAPRASZAM DO MNIE!

    Mój blog
    Mój kanał na Youtube

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię klimat Halloween, ale nie obchodzę ;) Super zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  13. O kurcze, pamiętam jak dwa lata temu chodziłam w Polsce z koleżankami po domach. Było śmiesznie, bo niektórzy wypraszali nas, twierdząc, że to wykroczenie wobec religii.
    pozdrawiam, mvrtyna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ciekawy post :) Coraz więcej mówi się o Halloween, ale nigdy nie zagłębiałam się w historię tego święta, fajnie jest dowiedzieć się czegoś więcej.
    Fotki jak najbardziej uzupełniają post <3
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Fajnie, że masz możliwosć spędzania halloween bez krzywych spojrzeń ;) u nas w Polsce takie cos by nie przeszło, bo niestety niektórzy ludzie utożsamiają to swięto z diabelskim kultem... Ja bynajmniej nie mam nic przeciwko swiętowaniu halloween, bo jak każde inne swięto należy do konkretnej kultury, którą należy szanować. I jeżeli ktos z Polski ma ochotę zaczerpnąć trochę tej kultury, to ma prawo :) Przecież my też mielismy kiedys dziady, a teraz obchodzimy andrzejki, gdzie są wróżby itd. Czepliwi ludzie zawsze znajdą cos, co im nie pasuje.. A tak w ogóle, to nie znałam historii o początkach halloween :)

    https://myslacinaczej29741.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Fajny post, ja nie obchodzę halloween :)
    obserwuje i zapraszam do mnie :
    http://milentry-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Ludzie, to jest ZWYCZAJ a nie ŚWIĘTO!!! Post jest świetny. Fajnie i bardzo przystępnie to opisałaś.

    OdpowiedzUsuń
  18. Fajny post ja w Polsce go nie obchodziłam ale mieszkałam w uk tak dzieciakom dawałam cukierki :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Ale super, u nas się tego nie obchodzi, bo mieszkam na wsi, ale bardzo bym chciała!

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo fajny post. Ja obchodzę Halloween dla zabawy, ogólnie podobają mi się te klimaty. ;)

    www.imdollka.pl

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja jestem Poganką, obchodzę Samhain.

    OdpowiedzUsuń
  22. Love your photos! ☂

    Would you like to follow each other? Lemme know :)

    Blog de la Licorne

    OdpowiedzUsuń
  23. Ja tam co roku dziady obchodzę :D ale zawsze mi szkoda tych dzieci, które chcą się bawić i przebierać a ksiądz narzeka i zabrania wpuszczać. U mnie zawsze mogą liczyć na słodkości :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Z tego co czytałam w książkach idea halloween narodziła się w Meksyku. Meksykanie bardzo hucznie chowają swoich zmarłych i tańczą wokół grobowców. Zawsze chciałam iść na prawdziwą imprezę halloween, ale nie miałam jeszcze okazji! Ale w ten dzień zawsze włączam sobie filmy związane z tą tematyką, zapalam świeczki i czuję po części ten klimat :*
    MÓJ BLOG

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja w tym roku nie obchodziłam Halloween, ale lubię ten dzień :) Nie wiedziałam o tej historii, więc dobrze było dowiedzieć się czegoś nowego.

    http://gabrysiaaaaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  26. Świetne zdjęcia! Ja Halloween nie obchodzę ;)
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  27. nie obchodzę tego "święta" :P znaczy jest fajne, ale raczej nie chce mi się przebierać za potworki :P
    fajne zdjęcia :3
    stylowana100latka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  28. Ja bym bardzo chciała świętować halloween jak za granicą:) Według mnie nie ma w tym nic złego.

    OdpowiedzUsuń
  29. Kiedyś lubiałam świetowac halloween, teraz już mi przeszlo ale mam dobre wspomnienia :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Ja radko obchodzę halloween, bo to nie ejst u nas spopularyzowane jak za granicą.
    Sandicious

    OdpowiedzUsuń
  31. Ogen Infosystem if one of the best Website Designing & Development Service Provider in Delhi.
    E-commerce Website Designing Company in Delhi

    OdpowiedzUsuń
  32. Your blog was really impressive. Visit Spin Gurus for learning Music Production Courses and Dj’s.
    Electronic Music Production Courses in Delhi

    OdpowiedzUsuń
  33. Y & H Cargo india is the best Shipping and Freight Forwarders service provider in Delhi. Visit
    Shipping Company in India

    OdpowiedzUsuń
  34. Nice blog. Visit for Mutual Fund Advisor and Mutual Investment Schemes at Mutual Fund Wala.
    Mutual Fund Distributor

    OdpowiedzUsuń
  35. Nice Blog, get the best Commercial Vehicle Branding and Commercial Vehicle Painters in delhi by Kala Kutir.
    Commercial Vehicle Painters in Delhi

    OdpowiedzUsuń
  36. css founder is the right way to build your business website. We are known as the best Web Design Company in Navi Mumbai, we have delivered 4500+ projects across the world. You may connect with us for more information.

    OdpowiedzUsuń
  37. Boost your online business by connecting with the best SEO Company in Delhi that is promotedial. We can be the right choice for you.

    OdpowiedzUsuń
  38. We are providing the best smartphone insurance. Connect with us (Your Mobile Insurance) to get the best and fast replacement and repair service.

    OdpowiedzUsuń
  39. Are you looking for the best UPSC PRELIMS DAILY QUIZ 2022 so that you can clear your exam in your first attempt? Do you know General knowledge is the most important and hard to remember?

    OdpowiedzUsuń
  40. Thanks for sharing this nice information by posting this blog. Guys, you can connect with us if you are looking for the best tent rental service provider in Dubai, United Arab Emirates. Connect with us to get the best tent and make your party and event memorable.
    Tent rental in Dubai

    OdpowiedzUsuń
  41. Interested to get Work permit in poland? If yes then connect with steadfast services that is trustworthy and reliable.

    OdpowiedzUsuń
  42. I think it would be much more useful for everyone. We are the best SEO and website design company that can help in increasing your online business. Just connect with the CSS founder as you are just one step away to get more & more traffic to your website.
    Website design company Najaf

    OdpowiedzUsuń
  43. I recommend that css founder is the best company for website design and development. It is known as the best website designing company.
    Website design company in Guntur

    OdpowiedzUsuń
  44. CSS Founder is a web design and digital marketing company that specializes as a company providing incredible results. Click on the button below to visit our website.
    Website design company Gdansk

    OdpowiedzUsuń
  45. I recommend that css founder is the best company for website design and development. It is known as the best website designing company.
    Website design company in Nellore

    OdpowiedzUsuń
  46. Interesting post. I Have Been wondering about this issue, so thanks for posting. Pretty cool post. It's really a very nice and Useful post. Thanks Website design company in Asansol

    OdpowiedzUsuń
  47. Get a high ranking with Promotedial we are the best SEO company in Dammam. If you are looking for an SEO service agency so connect with us. 

    OdpowiedzUsuń
  48. Top Resorts in Lansdowne You must seek for the resort if you intend to visit Lansdowne. The best choice for you will then be 7 Hotel Hills. You may get a room at the best rate at 7 Hotel Hills and Resorts, one of the Top Resorts in Lansdowne.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz, czytam KAŻDY i KAŻDY z nich mnie bardzo motywuje :)
Spamujesz - lecisz do SPAMU.
Zostawiajcie linki do blogów, odwiedzam każdy! :)